World-class Workplace | 17 jaar ervaring | 1000+ zorgprofessionals
World-class Workplace | 17 jaar ervaring | 1000+ zorgprofessionals

De liefde voor Farmacie kreeg Katrina als jong meisje al mee van haar moeder. Katrina voelt zich als een vis in het water als apotheker. Ze is geen apotheker die zich verstopt in een kantoor. Geef Katrina maar zoveel mogelijk patiëntcontact. Daar krijgt ze energie van. Gedreven en doelgericht, dat past bij Katrina. Momenteel is ze bezig met haar registratiefase. Katrina ambieert het openen van een eigen apotheek waarin ze haar visie kan doorvoeren. De apotheker moet gezien worden als een zorgverlener. Katrina vertelt haar verhaal.

Ook al had ik er net een studie van zes jaar op zitten, ik wilde mij toch verder ontwikkelen. Ik wil het graag zelf voor het zeggen hebben. Ik werk liever voor mezelf dan voor iemand anders. De keuze was dan ook snel gemaakt om door te studeren. Over een jaar heb ik de registratiefase afgerond. Dan kan ik een eigen apotheek openen of beherend apotheker worden. Ik werk nu 40 uur in de week als apotheker en volg daarnaast de opleiding. Pittig, maar het is het meer dan waard. Stapje voor stapje kom ik dichterbij mijn doel: een eigen apotheek. 

Apotheker als zorgverlener 

Als mijn droom uitkomt, heb ik al helder voor ogen wat ik anders zou doen. Er is de afgelopen jaren al veel veranderd, maar er blijft ruimte voor verbetering. Vroeger werd een apotheker gezien als iemand die de medicijnen aan de patiënt gaf. Niets meer en niet minder. Dat beeld is gelukkig al een beetje bijgesteld. Artsen zien ons steeds vaker als zorgverlener met een belangrijke expertise. De apotheker moet een zorgverlener op zich zijn. Een aanspreekpunt voor patiënten én artsen. Mensen vergeten vaak dat de apotheker meer kennis heeft van medicijnen dan een arts.  

Hoe ik dit beeld wil veranderen? Door een band op te bouwen tussen de arts en apotheker. Door trainingen en voorlichtingen aan artsen komt de apotheker ook meer op de voorgrond. Zo helpen we samen de zorg vooruit.  

Een zichtbare apotheker 

Wat voor een apotheker ik ben? Iemand waar een apothekersassistente altijd bij terecht kan. Ik ben niet autoritair. Ik sta naast ze en niet boven ze. Iemand waar ook de patiënt bij terecht kan. Ik houd van korte lijnen. Daarom sta ik graag zelf op de werkvloer. Ik verstop me niet in een kantoor. Ik ben graag een zichtbare apotheker voor de patiënt én het team. Een goede sfeer op de werkvloer vind ik heel belangrijk. Het gevoel dat je het samen doet en de patiënt op één staat.  

De meeste energie haal ik uit het helpen van patiënten. Voor mij de normaalste zaak van de wereld, voor de patiënt heel waardevol. De dankbaarheid die je daarvoor ontvangt, is onbetaalbaar. Laatst kwam er een pittige dame de apotheek binnengestapt. Ze was op z’n zachtst gezegd chagrijnig. Ik bespeurde onwetendheid. Ik heb de tijd genomen om haar alles goed en duidelijk uit te leggen. Toen ze de apotheek verliet was haar humeur 180 graden gedraaid. De dankbaarheid straalde van haar gezicht af. 

Bewondering voor Lead Healthcare 

Ik bewonder de visie van Lead Healthcare. Ze zijn onder meer opgericht om acute werkdruk in apotheken te verlagen en om hun kennis te delen. Hierdoor ben je als professional ook echt waardevol. Je krijgt dan ook enorme waardering voor slechts één dag werk. Dat vind ik heel speciaal.  

Zelf voel ik me ook altijd gewaardeerd door Lead Healthcare. Het zit hem in de kleine dingen. Zo open ik mijn brievenbus en vind ik een chocoladeletter met een leuk kaartje erbij. Je hebt een teammanager waar je altijd terecht kan en je staat er nooit alleen voor. Ook al zit je soms aan de andere kant van Nederland, ze hebben altijd oog voor je.  

“ De apotheker moet een zorgverlener op zich zijn. Een aanspreekpunt voor patiënten én artsen.”

Andere succes verhalen van zorgverleners

Slide 1 of 5
Bekijk alle ervaringen