Als kind ging ik wel eens mee de wijk in en ik zag hoe mijn moeder genoot van het vak. De keuze was dan ook snel gemaakt. Ik zou ook in de zorg gaan werken. Ik behaalde mijn opleiding helpende niveau 2 binnen no-time. Ik besloot verder te studeren. Voordat ik het wist was ik verzorgende IG niveau 3. Werken als ZZP’er trok me aan. Ik geniet van de vrijheid die het met zich meebrengt want ik wil graag werken wanneer het mij uitkomt.
De onregelmatige werktijden zijn voor mij geen belemmering, maar een uitkomst. Als kind was ik al een nachtmens. Vroeg slapen en s’ ochtends opstaan is nooit mijn hobby geweest. Daarom draai ik nu alleen maar nachtdiensten. Zo draag ik bij aan de nachtrust van anderen die ‘s nachts wel willen slapen.
Uit de hand gelopen passie
Ongeveer 50 uur in de week werk ik als verzorgende IG. Niet omdat het moet, maar omdat ik energie uit de dankbaarheid haal. Ik werk veel in de palliatieve zorg. De rust die je iemand in de laatste fase van zijn leven kan bieden is enorm bijzonder. De dankbaarheid zit hem in de kleine dingen. Een fluisterende dankjewel, een kleine glimlach of de vraag ‘ben je er morgennacht weer?’ Dat motiveert mij elke keer opnieuw.
Mijn passie voor de zorg is inmiddels een beetje uit de hand gelopen. Alsof de nachtdiensten nog niet genoeg waren, ben ik in 2019 een eigen thuiszorgorganisatie begonnen. In het begin hadden we vier cliënten in één wijk, toen deden mijn partner en ik alles zelf. De vraag steeg snel. Inmiddels is het uitgegroeid tot een groot aantal cliënten en verschillende wijken. Nu sta ik zelf niet meer in de wijk, maar stuur ik werknemers aan. Na een nachtdienst start ik mijn laptop op. Ik beantwoord mails en telefoontjes totdat ik aan slaap toe ben. Om dit vol te houden ga ik elke 3 maanden op vakantie. Deze vrijheid past bij mij. Ik geniet van mijn werk, maar wil het wel zelf indelen.
Een andere kijk op de zorg
Sinds ik een eigen bedrijf heb is mijn blik op de thuiszorg veranderd. Voorheen bekeek ik het alleen als werknemer. Als verzorgende IG wil je zoveel mogelijk betekenen voor de cliënt. Ik ga altijd ‘beyond and above’ voor de cliënt. Je weet dat iemand bepaalde behoeftes heeft, maar je kan ze niet allemaal vervullen door de tijdsdruk. Waarom krijg ik niet gewoon meer tijd?
Voorheen uitte ik die onvrede naar de zorgorganisatie. Nu merk ik dat het vaak de zorgverzekeraar is die daar een stokje voor steekt. Het is niet zo simpel als het lijkt. Dit zou ik graag anders zien. Minder tijd voor de administratie en meer aan het bed. Ik zou mijn cliënten zielsgraag meer tijd en zorg geven.
Voor hun ben ik gewoon Chirgillio
Via via kwam ik bij Lead Healthcare terecht, ik hoorde positieve verhalen. ‘Eerst ervaren dan geloven’, dacht ik nog. Maar degene die ik had gesproken had gelijk. Een bureau zoals Lead Healthcare heb ik nog niet eerder gezien. Ik hoef nooit achter ze aan. Heb ik een vraag? Dan bel ik en zeggen ze enthousiast ‘Hé Chirgillio’. Daar word ik blij van, ze kennen mij en mijn verhaal.
Transparant, persoonlijk en open. Zo zou ik de communicatie met Lead Healthcare omschrijven. Ze staan altijd voor je klaar. Soms kom ik andere ZZP’ers tegen die ook via Lead Healthcare werkzaam zijn. We delen de positieve ervaring. Bij Lead Healthcare word ik behandeld zoals ik mijn eigen werknemers ook zou behandelen. Dat vind ik bijzonder.